? ??????????????Country Girl? ????? ?? ???Rating: 3.6 (28 Ratings)??49 Grabs Today. 4611 Total Grabs. ????
??Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Lead Sails? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??41 Grabs Today. 530 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, March 11, 2011

Lasykar Pelangi


Saya baca buku ni sebab ada kawan-kawan yang syorkan untuk baca buku ni. Mereka cakap buku ni best sangat. So saya pun berusaha la cari buku ni… Lasykar Pelangi..buku ni adalah buku terjemahan dari bahasa Indonesia. Penulisnya Andrea Hirata.

Mula-mula saya baca buku ni agakla rasa bosan sikit. Tapi saya tetap teruskan pembacaan saya. Saya nak tengok dan rasa apa yang orang lain kata best sangat tu. Mungkin ada perkataan2 yang saya kurang paham. Tu yang lambat sikit baca.

Apabila saya dah baca dan berjaya habiskan buku ni, memang saya dapat sahkan buku ni memang best. Ada kisah lucu, kisah sedih. Ye la, cerita pasal sekolah dan kawan-kawan memanglah seronok.

Buku ni pasal 11 orang pelajar sekolah Muhammadiyah… Mereka menggelarkan diri mereka Lasykar Pelangi.. mereka adalah Ikal, Lintang, Mahar, Kucai, Samson, Syahadan, Harun, Trapani, Sahara, A Kiong dan Flo.

Diceritakan bagaimana kehidupan mereka yang sangat miskin. Dalam cerita ni, saya amat tertarik dengan watak Lintang. Dia seorang yang sangat bijak tapi akhirnya terpakasa berhenti belajar apabila ayahnya meninggal dunia. Dan akhirnya cita-citanya hilang begitu sahaja. Padahal sebelum ini dialah yang membakar semangat rakan-rakan yang lain untuk memiliki cita-cita..

Banyal lagi watak yang menarik..tapi di sini saya hanya ceritakan mengenai Lintang kerana saya sangat terkesan dengan kisahnya…..

0 pendapat anda?: